v32 <3

ny vecka! känns som de ända jag ser ifram i mot är att veckorna går! 
Vaknar varje gång jag ska vända mig om på natten o nästan gråter av smärta så ont de gör! hur ska jag få kroppen till att ligga still på natten? 
Igår hämta vi hem nya skötbordet och vi hämtade ut mina nya glasögon, känns som jag är på fylla i dom ännu, hoppas dom får min huvudvärk o försvinna! vi var också hemma hos melwins farmor i igår och lekte! melwin hade 38,5 graders feber men tänkte han var ändå pigg o vi skulle mest åka bil så vi tog oss iväg, sen försvann febern så vi åkte till farmor och melwin kom o brände mig då hade han 39.5 graders feber! stanna kvar hos farmor för att äta och mysa men han fick inte i sig mat alls igår! 
 
melwin somna i bilen på väg hem! mammas sötaste troll unge <3 
 
 
 
vårt nya fina skötbord så nu ska melwins bort som står i hans rum! ska också fixa lite så de blir fint där inne! men de gör jag sen när ikea öppnar i uddevalla den 8 maj tror jag de var!
 
lillebror <3 
 
Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0